Щиро запрошую на свій сайт!

Розробка відкритого уроку з літературного читання в 4 класі




                                

Дата:_______                                                               Клас:  4 –Б

Тема : Життя і творчість Ліни Костенко. Краса і почуття.

 ( Л. Костенко « Здивовані квіти», « Красива осінь вишиває клени»,

« Осінь,ось вона осінь» )

Мета: ознайомити з життям та творчістю Л.Костенко, її поезіями; вчити вслухатися в тексти поезій і на їх основі  сприймати і розуміти красу природи і людських почуттів; розвивати уміння читати поезії, образне мислення, мовлення, літературні здібності, уміння аналізувати і порівнювати зміст поезій; виховувати любов до художнього слова, природи; чисті,відверті почуття.

Обладнання:  презентації , малюнки, бейджики учням ( «професія» в групі), «Таблиця почуттів», оформлення дошки.

Тип уроку: літературна світлиця

Хід уроку:

І. Оргмомент

ІІ.  Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація.

1)     Сценка « Художник і поет»  (слайд 1, муз. оформлення )

Художник:

-         Так люблю я малювати… Мушу

визнати дивлюсь не на предмет,

а в його багатогранну душу,

й не простий життя його сюжет.

В дивних фарбах мрії потопають,

різнобарв’ям сипляться думки…

кольори немов би оживають

з ледь помітним порухом руки.

І пишу картину із відтінків,

з блискіток, що в серці, в відчуттях…

Так люблю я малювати!.. Стільки

є мене в цих дивних кольорах!

 

 Поет:

-         Я про Поезію кажу.

...Вона - немов сльоза,

завжди солодка чи солона.

У ній ніколи

не вигасне і не охолоне

вогонь душі людської...

Вчитель:  Хужожник і поет… Що єднає їх?

-         В нашому класі є учні, які пишуть вірші,є і ті, хто любить малювати і відвідує художню школу. Думаю,що саме вони можуть дати відповідь на це питання:  Що ж єднає художника і поета? Але подумати,звичайно,можуть всі.

-         Саме так. А хто знає що таке акварелі?

( Акварелі слайд 2– це картини,малюнки,виконання фарбами,що розводять водою ).

-         Ці відомості нам сьогодні дуже знадобляться на уроці.

Вчитель: - Тема нашого уроку ( слайд 3 ) «Життя і творчість Ліни Костенко. Краса і почуття». І саме сьогодні ми відкриємо двері у дивовижний світ художнього слова видатної української поетеси і  митця  Ліни Костенко. Вона словом, як художник фарбами, створює вірші, які належать до художньої лірики.

Що ми будемо  вчитися відчувати, читаючи вірші Ліни Костенко ? Про це ви дізнаєтеся, коли « розшифруєте» цей рядок ( слайд 4  і картки у  дітей ):

( слайд 4) « Чиючита шівір ниЛі стеКонко итчувідваєш сукра і токсму ніхосінв ааклерей»

 ( слайд 5) «Читаючи вірші Ліни Костенко ти відчуваєш красу і смуток осінніх акварелей»

ІІІ. Робота над матеріалом уроку.( слайд 6 )

Вчитель – Але, щоб відчути красу віршів, красу художнього слова , спочатку треба  познайомитися з життям та творчістю поетеси . І в цьому нам допоможуть учні – бібліографи.

1)    Знайомство з життям та творчістю Ліни Костенко

( презентація «Життя і творчість Ліни Костенко» )

Учень 1( слайд 7 )19 березня – день, коли прилітають лелеки. Мабуть саме вони в родину  Костенко  принесли немовля – маленьку дівчинку, яка згодом стала Ліною Костенко.

Учень 2( слайд 8) Батьки майбутньої поетеси — високоосвічені порядні люди — учителювали. З ранніх літ прищеплювали дитині високі моральні, етичні та естетичні смаки, подавали літературні, фольклорні та історичні взірці для наслідування. На все життя Ліна перед собою мала приклад батька — Василя Костенка, поліглота-самородка (він знав 12 мов), педагога від Бога, який за потреби міг на найвищому рівні викладати всі предмети в школі.

Учень 3 ( слайд 9 ): Раннє дитинство Ліни минало «над берегами вічної ріки» — понад Дніпром. Коли дівчинці минуло 6 років, родина перебралась до Києва. Тут дівчинка закінчила середню школу, навчалася в педагогічному інституті. Згодом  вступила до Московського літературного інституту імені М. Горького, який закінчила з відзнакою .

Учень 4: ( слайд 10) Ліна Костенко була  однією з перших і найпримітніших у плеяді молодих українських поетів, що виступили на межі 20 століття.

Учень 5: (слайд 11) В її літературному доробку : вірші, поеми,романи,переклади,кіносценарії.

Учень 6:  ( слайд 12) Вона має багато відзнак : ( слайд )

  • Почесний професор Національного університету «Києво-Могилянська академія».
  • Почесний доктор Львівського національного університету.
  • Почесний доктор Чернівецького національного університету (2002).
  • Лауреат Державної премії ім. Тараса Шевченка (1987, за роман «Маруся Чурай» і збірку «Неповторність»)
  • Лауреат Міжнародної літературно-мистецької премії ім. О.Теліги (2000).
  • У 2015 році мала планета Сонячної системи № 290127 отримала назву Ліна Костенко

-         І багато інших ( решта на слайді )

( на слайді всі відзнаки )

  • Нагороджена Почесною відзнакою Президента України (1992) і Орденом князя Ярослава Мудрого V ступеня (березень 2000).
  • Відзнака «Золотий письменник України», 2012[17].
  • У листопаді 2013 року УГКЦ нагородила Ліну Костенко, Редлиха Шимона та Зеновію Кушпету третьою щорічною відзнакою імені блаженного священномученика Омеляна Ковча.

Вчитель: : ( слайд 13 )Про Ліну Костенко всім є що сказати.  Усім, хто просто читав її вірші та поеми,  хто має душу й має совість.

Вчитель:  -Тепер, ознайомившись з життя поетеси, ми перейдемо до знайомства з її поезією.

Вчитель  :   Кожен поет присвячує вірші приходу натхненної та дивовижної пори роки – осені. Віршами про Осінь Ліни Костенко можна лише захопюватись. То ж послухаємо їх.

2)   Слухання віршів Л. Костенко

( слайд  № 14  « Здивовані квіти» ( Бабін М. )

(напам’ять, під музичне оформлення ,  ( під зміст вірша).

 (слайд № 15  слухання вірша « Красива осінь вшиває клени»  ( Крохмаль Ангеліна )

  ( під зміст вірша картинка або відео )

( слайд №16   « Осінь,ось вона,осінь» ( Місан В.) 

 Вчитель: -  Сподіваюсь,що ви любите прогулянки в осінньому парку.

Ми зараз уявимо саме це. ( Під мелодію діти збирають листочки в класі  1 хв)

 ФІЗПАУЗА ( слайд 34 )

3)  Робота над віршами Л. Костенко ( робота в групах )

Вчитель:  -  Ви трішки відпочили в осінньому парку і ми можеммо продовжувати урок.  Зараз ми розпочнемо обговорення змісту кожного вірша Ліни Костенко  про осінь.

 Ви будете це робити в групах . На групи ви поділилися, зайшовши в кабінет і сівши на свої « іменовані» місця.

-         В групах кожен з вас буде виконувати свою роль.  Хто яку, ми з вами вирішили на минулому уроці . В групі  буде   поет, художник – ілюстратор і  літературознавці .  Хочу повідомити, що лише  художники класу  заздалегідь мали свої завдання, для всіх інших  - воно було таємницєю . Оберіть  свої  бейджики  . До мене вийдуть художники.  А тепер поети групи дістануть завдання із конвертів і зачитають назву свого вірша (по черзі кожна група ) і художники підійдуть до своїх груп.

-         Щоб розпочати роботу в групах  треба обов ‘ язково пригадати

-          Правила роботи у групах  ( слайд №  35 ).

-         Тепер ,читаючи завдання,починайте працювати над змістом  свого вірша .

Думаю,що хвилин 5 групі вистачить,щоб опрацювати основні завдання

Не забувайте ПРАВИЛА  РОБОТИ У ГРУПІ!

( групи працюють під тихе звучання музики і слайд  № 36     « Осінь».

Вчитель: - Час вийшов, тож почнемо слухати  І групу.

( слайд із завданнями для І  групи) :

Виступ  І групи :  вірш « Здивовані квіти».

-         Зараз « ланцюжком» учасники групи ще раз прочитають цей вірш ( по 2 рядки кожен )

Словникова робота:  - Які слова не зрозумілі? ( сю, тобто цю )

-         Яка ж тема вірша? ( осінь )

-         Основна думка? ( розповісти чим були здивовані квіти )

-         Який настрій передала поетеса у цьому вірші?

-         Якими художніми засобами вона скористалася для передачі настрою та почуттів ? (  епітети :  колючі зорі, налякані їжачки ; переносне значення: сойка кричала, ворон казав, квітка питала; порівняння: зорі як їжачки)

-         - У вірші йдеться про раптові зміни у природі. Якими словам передає це Ліна Костенко?

         Робота з класом: (  після групи І )

-         Давайте ще раз « Луною» ( я, потім ви ) прочитаємо цей вірш, прислухаємося,який звук часто повторюється майже в кожному рядку і спробуємо дати відповідь на моє питання:

-         Тож хто почув цей звук ? Як ви думаєте, чому він повторюється? Що він допомагає створити? ( звуковий образ осінньої ночі )

- Знайдіть слова, які показують емоційне ставлення Л. Костенко до зображувального у вірші. ( пестливі слова: їжачки, апчхи )

Вчитель: - Якщо ви уважно читали і слухали,то повинні помітити,що вірш має веселий настрій і саме тому в ньому ще передана краса легкого і дуже доброго гумору ( налякані їжачки, ворон апчихав )

-         До якого осіннього місяця можно віднести події вірша?

  • Виступ художника І групи 

Вчитель:  - До речі,  вірш « Здивовані квіти» входить до чудової і, на жаль, єдиної збірки віршів для дітей « Бузковий цар» . Поетеса часто звертається до теми дитинства, її поетичні образи для дітей особливі: вони пробуджують почуття прекрасного, прилучають дітей до художнього сприйняття світу.

Вчитель: -  Сподіваюсь, що вам сподобався цей вірш і тепер ми можемо послухати  ІІ групу. ( завд групи на слайді  40 )

  • Виступ художника ІІ групи

РОБОТА З КЛАСОМ:

* Словникова робота:  ВТІХИ, ВСЕ  ОДНО

*  Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання

- У які кольори осінь пофарбувала клени?

- Кому байдуже якими стануть дерева?

- Знайди в тексті вірша слова, за допомогою яких Л. Костенко зображує осінь, листя як живих істот?

- Якими словами поетеса передала красу осені?

- Чому осінь красива, а настрій невеселий?

- Що хотіла показати поетеса?

                            Пауза для очей ( слайд 41 )

Вчитель: - Після маленького відпочинку, знову до роботи!

-         Послухаємо ІІІ групу. ( завд. на слайді 43 )

  • Виступ художника ІІІ групи 

РОБОТА З КЛАСОМ:

  • Повторне читання вірша учнями.
  • Словникова робота:  Брама — великі ворота, переважно при монументальних спорудах.
  • Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.

— Як поетеса описує початок осені?

— Що роблять комахи?

— Що сказано про цвіркунів і перепілочок?

— Якими словами поетеса описує відліт чорногузів?

— Прочитайте питальні речення.

— З яким почуттям їх слід читати?

-          Що спільного у словах першого стовпчика? (Дієслова)

-           Назвіть спільнокореневі слова серед слів другого стовпчика.

-           Доберіть синоніми до слова чорногуз. (Лелека, бусол, бузько, боцюн)

4)   Виразне читання віршів на вибір учнями ( слайд 44 )

5)  Аналіз почуттів і емоцій ( слайд 45 )  ( складання ЕСЕ,елементи « картини» діти чіпляють на дошку біля дерева ):

Вчитель: -  Які почуття і емоції виникли у вас під час читання віршів?

ІІІ. Підсумок уроку. Рефлексія.

І V.  Д /з : с. 52 -54, вир чит., малюнки ,  відповідь на питання.



Создан 19 фев 2017